Dagens Autobahn – mange kontroverser

I dag har Autobahn blitt noe kontroversielt i tysk offentlighet. En av årsakene til det er at retten til å kjøre med fri fart på motorveien er veldig viktig for mange tyskere. De forbinder fartsbegrensninger med totalitære systemer som de som tidligere fantes i tyske land. Fri fart for frie menn, heter det. Mer snusfornuftige statsansatte vil imidlertid gjerne at Tyskland skal ha fartsgrenser slik som de aller fleste andre land. De tar ikke argumentet mot frihet på alvor. Gerhard Schröder uttalte imidlertid i sin tid som forbundskanslps112_2920148er at det ikke skulle være fartsgrenser fordi Tyskland var en nasjon av bilførere.

De Grønne i Tyskland har også engasjert seg for fartsbegrensninger, særlig på 1980-tallet da tyskerne hadde store problemer med surt regn. På 1990-tallet kom de til makten i Hessen sammen med SPD, og innførte da en fartsgrense på 90 km/t på delstatens motorveier.

I dag er SPD i prinsippet for fartsgrenser, mens de konservative med Angela Merkel i spissen er mot. Det vakte oppsikt, da De Grønne i 2011 fikk sin første ministerpresident i en tysk delstat, og forsøkte å innføre fartsgrenser i Baden-Wûrttemberg. Denne delstaten er nemlig veldig avhengig av bilindustrigiganter, som Daimler (Mercedes) og Porsche.

De siste årene kan det synes som om SPD og De Grønne har blitt mer unnfalne i spørsmålet om fartsgrenser, og tar ikke sjansen på å fornærme velgerne med konkrete forslag, eller lovgivning, som dekker enkelte delstater. I stedet omtaler de fartsgrensen som et nasjonalt spørsmål, som må gis en felles løsning.

Å kjøre på Autobahn er ikke bare effektivt, og en fin måte å komme seg rundt i Tyskland på. Det kan også være ganske moro. Husk at du bør ha en ganske sprek bil, siden det er mange rå Mercer og BMW-er på disse veiene med førere som har det travelt. En annen ting å være obs på, er at det myldrer av hoteller og restauranter langs veiene selv om det er dyrere enn vanlig. Du må inn til tettsteder og byer for å få et måltid og en seng til vanlig tysk pris.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *