Opel – tysk “amerikaner”

Selskapet Opel, eller Adam Opel AG som det den gang het, ble etablert allerede i 1862. Det produserte opprinnelig symaskiner og andre artikler til bruk i hjemmet. Innen Adam Opels død i 1895 hadde Opel faktisk blitt størst i Europa på symaskiner, og dessuten blitt en betydelig sykkelprodusent. Fra sykkel var veien den gang ikke så lang til sykkel, og den første Opel-bileOpel-Insignia-OPC-2n så dagens lys i 1898. I begynnelsen ble det bygd biler på lisens, eller bare delvis designet og produsert av Opel selv.

Egen produksjon av biler begynte i 1906, og i 1909 kom den store suksessen med Opel Doktorwagen. Like etter gikk imidlertid fabrikken opp i flammer. Dette ga imidlertid rom for en ny satsing, man gikk helt vekk fra symaskiner og satset for fullt for bilen som fremtidens fremkomstmiddel. Allerede i 1913 ble Opel den største produsenten i Tyskland, og beholdt denne tittelen i flere tiår etterpå. Opel var også den første tyske bilfabrikanten som tok i bruk samlebåndsproduksjonen, oppfunnet av amerikanske Henry Ford.

I 1929 ble imidlertid Opel kjøpt opp av Fords konkurrent General Motors. Opel-familien ble selvfølgelig søkkrike av denne transaksjonen, men mange tyske som var engasjert i nasjonale spørsmål var betenkt over amerikansk eierskap av den dominerende bilprodusenten i landet. Dette ledet blant annet til ideen om å lansere Volkswagen.

Opel tapte etter hvert sin posisjon som tysk markedsleder, men deres biler er fortsatt populære og selges nær sagt over hele verden unntatt Nord-Amerika. Selv i Afrika ser man svært ofte Opel Kadett og andre modeller i gatebildet, ofte med gamle klistrelapper som viser at de tidligere har vært hjemmehørende i Tyskland eller andre europeiske land. Mange av Opels biler, eller svært like biler, selges også i USA og andre land under de amerikanske merkenavnene til GM, som blant andre Chevrolet, Cadillac, og ikke minst Saturn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *