Motortechniks drevne «VAG-team»


Publisert: 16.04.2025

De møttes, og jobbet sammen første gang i 2002. Det var på merkeverkstedet til Audi-, VW- og Skoda-forhandleren Grenland Auto på Vallermyrene i Porsgrunn. Magnus Aamodt hadde akkurat begynt som lærling, mens Atle Ballestad hadde jobbet som mekaniker der siden 2000. Nå jobber det drevne «VAG-teamet» sammen igjen. Magnus er i dag faglig leder, og Atle serviceleder på Audi, VW og Skoda hos Motortechnik i Skien.

Det er nok mange bileiere av disse bilmerkene som drar kjensel på de to. Hver for seg har de to nærmere 25 års erfaring fra reparasjon og service på Audi, VW og Skoda.

– Atle og jeg ble arbeidskollegaer første gang på Grenland Auto i 2002, jeg som sylfersk lærling, og Atle som adskillig mer dreven mekaniker, minnes Magnus.

Motortechniks drevne "VAG-team": Atle Ballestad (tv) og Magnus Aamodt

Motortechniks drevne «VAG-team»: Atle Ballestad (tv) og Magnus Aamodt har ca 25 års erfaring hver fra reparasjoner og service på Audi, VW og Skoda!

To av Grenlands mest drevne på Audi, VW og Skoda!

– Er det egentlig så mange som har lengre fartstid på disse bilmerkene som dere to i Grenland?

– Hmm.. det har jeg faktisk ikke tenkt så mye på, men nei, det er nok ikke så mange som har særlig mye mer totalerfaring på Audi, VW og Skoda enn oss, sier Magnus. – Jeg tror i hvert fall ikke det er noen overdrivelse å si at vi har litt peiling på disse bilene, skyter Atle inn med sitt karakteristiske smil.

– Bortsett fra erfaring og kompetanse, hva er deres beste salgsargumenter for å få bileiere til å vurdere Motortechnik fremfor merkeverkstedene?

Mye å spare i forhold til merkeverkstedene

For Audi-, VW- og Skoda-eiere er det ofte mye å spare på å bruke et verksted som Motortechnik fremfor et merkeverksted. Særlig hvis bilen er under 5 år. Da er det vesentlig lavere pris på periodiske servicer hos oss enn på et merkeverksted, forteller de to.

– Prisforskjellene vil variere en del i forhold til hvilke reparasjoner og servicer det er snakk om, men i snitt ligger vi nok minst 10-20% under merkeverkstedene, og på enkelte reparasjoner er det veldig mye mer å spare. For bytte av registerreim f.eks. så vil det ofte være minst 5.000 kroner i prisforskjell, sier Atle.

Påvirker ikke nybilgarantien

– Det folk kanskje ikke alltid er klar over, er at nybilgarantien gjelder like mye selv om periodiske servicer ikke blir tatt på merkeverksted. Det er mange år siden EØS-reglene gjorde det klart at bileiere står fritt til å velge hvilket autorisert verksted som utfører service på bilen – uten at dette skal påvirke nybilgarantien. Og det er nettopp i nybilgarantitiden at servicer ofte koster mye mer på merkeverksted, sier Atle som også poengterer noe som kanskje er vel så viktig for en bileier, at vi bruker original verkstedlitteratur og digitalt servicehefte, på lik linje med merkeverksteder.

Kortere ventetid

Motortechnik vil som regel også ha vesentlig kortere ventetider enn merkeverkstedene.  Dette skyldes selvfølgelig først og fremst at kunder med nyere biler ofte foretrekker å bruke bilforhandlerens merkeverksted – særlig mens nybilgarantien fortsatt gjelder. Men igjen, dette skyldes ofte at ikke alle kunder er klar over at de kan ta periodiske servicer – og spare mye penger – på hvilket som helst autorisert verksted uten at det forringer nybilgarantien.

Mye å spare også på elbil!

Motortechnik har i dag betydelig kompetanse også når det gjelder service på elektriske biler.

– I takt med økningen av elbilparken merker vi naturlig nok en betydelig økning i reparasjon og servicer på elbiler. Bortsett fra å reparere selve høyvolts komponentene, fikser vi det meste. Vi kan bytte ut komponenter, men reparerer altså ikke selve e-motoren eller batteripakken. Ellers gjør vi alt av servicer også på elbiler. Og fremfor alt så er det mye å spare for en bileier også her – spesielt i nybilperioden.

– Som eksempel kan vi nevne at en service på Audi e-tron i garantitiden typisk vil ligge på ca. 10.000 kroner hos et merkeverksted, mens vi utfører den samme servicen til 6-7.000, avslutter serviceleder Atle Ballestad og faglig leder Magnus Aamodt hos Motortechnik.

Motortecnhiks Audi-, VW og Skoda-eksperter, Magnus Aamodt og Atle Ballestad

Jobber sammen igjen: Magnus Aamodt og Atle Ballestad møttes i jobbsammenheng først gang for 23 år siden. Nå er de arbeidskollegaer igjen hos Motortechnik.

Magnus drev M&M Auto i 14 år

Magnus Aamodt jobbet hos Grenland Auto frem til 2010. Da ville han prøve seg på egenhånd, og startet opp sitt eget verksted som han kalte M&M Auto. Forretningsideen var å konsentrere seg om reparasjon og service på de samme bilmerkene som han hadde jobbet med i 8 år hos Grenland Auto. Etter mer enn 14 år med eget verksted, bestemte Magnus seg for å bli en del av et større fag- og arbeidsmiljø. Sommeren 2024 var fusjonen mellom M&M Auto og Motortechnik et faktum.

Atle tok en liten tur innom Porsche

Atle Ballestad er i dag serviceleder med ansvar for Audi, VW og Skoda hos Motortechnik. Han begynte som mekaniker hos Grenland Auto i 2000. Der ble han frem til 2007, da han ble ansatt som fagtekniker hos Grenland Bilservice, som er en autorisert Škoda-forhandler. I 2014 begynte han som delesjef hos samme forhandler. I 2019 gikk han til stillingen som servicerådgiver hos Porsche-senteret i Porsgrunn, der han var i forskjellige roller innenfor kundemottak, garanti og delelager frem til 2023. Deretter fulgte en kort periode som kundemottaker for Audi hos Gumpen i Skien, før han altså begynte som serviceleder på merkene Audi, VW og Skoda hos Motortechnik i desember 2024.