Motortechnik lanserer nå et fastpristilbud på kr 9.990, – for bytte av registerreim og vannpumpe på en rekke Audi-, VW- og Skoda-modeller. – Dette er en reparasjon som normalt ofte koster minst 4–5.000 kroner mer. Målet er å gjøre en nødvendig, men ofte kostbar vedlikeholdsreparasjon til en mer forutsigbar og rimelig pris for bileiere, forteller serviceleder Atle Ballestad.
– Registerreima er noe mange bileiere bare har hørt om, men aldri sett. Likevel er den en særdeles viktig slitedel i motoren, forklarer Atle Ballestad.
Registerreima – motorens «livline»
– Det er denne reima som synkroniserer bevegelsen mellom veivaksel og kamaksel, slik at ventiler og stempler jobber i perfekt takt. Når alt fungerer som det skal, går motoren silkemykt. Men ryker reima, stopper motoren momentant – og da snakker vi som regel om omfattende motorskader.

Registerreimsett: Et komplett registerreimsett (eller tannreimsett) består ofte av: registerreim (tannreim), strammehjul / strammerulle, løpehjul / føreruller, vannpumpe, pakninger og tetninger, bolter, muttere og festemateriell, spennfjærer og dempere.
Hvorfor er det så dyrt å bytte registerreim?
Det er ikke delene som drar opp prisen, men arbeidet, forteller Atle.
– For å komme til reima må vi ofte demontere en del komponenter på motoren – og noen ganger også løsne motorfester for å komme til. Dette er presisjonsarbeid som krever både erfaring, kompetanse og riktig verktøy. Samtidig må alt monteres helt nøyaktig igjen – selv småfeil her kan ødelegge motoren.
Nødvendig – ikke valgfritt vedlikehold
Atle har full forståelse for at mange bileiere forbinder registerreimbytte med en uvelkommen og kostbar reparasjon.
– Det er ofte en utgift som gjerne dukker opp akkurat når man trodde bilen skulle være billig i drifte en stund til. Likevel er det lurt å skifte reim i henhold til produsentenes anbefalinger – eller få sjekket den hvis du har mistanke om at det kan være på tide. For hvis registerreima ryker, kan ventiler og stempler kollidere. Da snakker vi fort om totalhavari og reparasjoner på titusener av kroner.
Bytte av registerreim er derfor ikke valgfritt vedlikehold, men helt nødvendig for motorens levetid, presiserer Atle.
Derfor byttes vannpumpa samtidig
Det er både fornuftig og økonomisk å bytte vannpumpe samtidig.
– På de fleste motorer er vannpumpa drevet av registerreima. Når vi først er der inne, er det lite ekstra arbeid å bytte pumpa samtidig. Gjør du ikke det så risikerer du at den gamle pumpa begynner å lekke kort tid etterpå – og da må vi demontere og montere alt på nytt. Det kan fort bli veldig dyrt.
Når bør registerreima byttes?
Intervallet på bytte av registerreim, varierer på forskjellige motorer og bilmodeller.
På de fleste 2008-2013 modellene til Audi, VW og Skoda (som fastpristilbudet gjelder) er intervallet 210.000 km. Vi anbefaler alle å ta en sjekk av tannreimen selv om intervallet ikke er nådd. Tid spiller også en rolle for reimens aldring.
– Dette er spesifisert i bilens servicehefte, men jeg anbefaler deg å spørre oss hvis du er i tvil, sier Atle og legger til:
– Mange kjører for lenge, og tenker at det ikke er så farlig. For det er ikke sikkert reima ryker med én gang – den kan begynne å flise seg opp eller sprekke, og da er det ofte bare et tidsspørsmål før den sliter.
Registerreim eller kjede – hva er forskjellen?
Noen biler har registerkjede i stedet for reim.
– Registerkjede skal normalt ha lengre levetid, men er absolutt ikke vedlikeholdsfritt som mange kanskje tror, understreker Atle. Hvis f.eks. oljeskift blir forsømt, kan kjedet bli tøyd. Det vil da ofte forårsake støy i form av en karakteristisk «klapring». Kjedet kan da også hoppe over tenner – noe som kan skade motoren.
Fast lavpris 9.990 kroner!
Nå lanserer altså Motortechnik bytte av registerreim og vannpumpe til fastpris på 9.990 kroner. Tilbudet gjelder ea189-motorer som sitter i VW, Audi og Skoda i årsmodellene fra 2008-2013 med dieselmotor i 1,6 liter-versjonen med 105 hester og 2,0 liter-versjonen med 140 hester.
Sjekk om tilbudet gjelder din bil her!
– Når vi kan gjøre mange like jobber, blir vi raskere, mer effektive og får bedre innkjøp – og det kommer nå altså kundene våre til gode. Motortechnik bruker alltid deler i originalkvalitet, og arbeidet utføres selvsagt av mekanikere med solid VAG-kompetanse, avslutter Motortechniks serviceleder på VAG-biler, Atle Ballestad med et smil.

Viktig slitedel: Serviceleder Atle Ballestad – her utenfor Motortechniks nye verksted på Nenset – kan nå tilby bytte av registerreim og vannpumpe på en rekke Audi-, VW- og Skoda-modeller til fast lavpris!